Jacqueline-in China.reismee.nl

Een bezoekje aan de markt

Vandaag gaan we naar de plaatselijke markt om wat zinnetjes te oefenen. Maar eerst eet ik mijn yoghurtje die ik gisteren in de supermarkt heb gekocht. Het smaakt zalig (ondanks dat het al warm geworden is) zeker met wat havermout erbij. Om half 9 gaan we dan echt ontbijten met z’n viertjes. Ik ben blij dat ik al wat naar binnen heb, want er staat aangemaakte komkommer, mais, een soort rode aardappel, sojasoep en een soort platte koek van deeg. Dus ik laat het bij wat komkommer, mais en de rode aardappel, die er wel heel erg gezond uitziet. Wat dat betreft heb ik niet te klagen. Alle groenten zijn vers en worden ook gelijk bereid, dus vitamines in overvloed.

Na het ontbijt krijg ik weer Chinese les en om half 11 vertrekken we naar Lianlu om de markt te bezoeken. De boeren uit de omgeving komen hier met al hun groenten en vlees om dit te verkopen. Ik hou van markten, heerlijk! De groenten en kruiden liggen mooi uitgespreid, maar er staan ook bakken water met levende vis, krab en garnalen. Ik zie hokken met kippen en zelfs een hokje met twee puppies. Ik loop er maar snel langs, want daar word ik niet echt vrolijk van. Uiteindelijk moet ik toch nog wel wat kopen, dus ik stap op een groentenkraam af en vraag wat een appel kost. De vrouw kijkt me lachend aan en verteld wat ze kosten. Ik snap er niet zoveel van en vraag of ze het herhaalt. Dan pakt ze een zak en wijst ze me aan dat ik moet pakken wat ik wil. Ik pik er een appeltje tussenuit en doe het in de zak. De vriendelijke vrouw weegt het af en zegt: liang kuai, oftewel twee yuan. Ik betaal de vrouw, bedankt haar en stap met trots de kraam uit. Pff zweet op mijn voorhoofd, maar het is gelukt!

Daarna gaan we een tentje in waar we wat te drinken en wat frietjes bestellen. Een soort plaatselijke snackbar zeg maar. De frietjes smaken goed en ook de meloenjuice is om te smullen. Heerlijk koud! Het is vandaag weer behoorlijk warm, dus dit gaat er wel in. Hannah-Lynn zit inmiddels onder de muggenbulten. En net zoals ik in de eerste week, zijn het nu hele grote rode schijven geworden die er behoorlijk ontstoken uitzien. Het arme kind lijkt wel een mislukte krentenbol en ze heeft er enorm veel last van. Gelukkig biedt het restje meloenjuice nog wat uitkomst, want door het bekertje tegen haar muggenbulten aan te houden vermindert de jeuk. Het is echt zielig.

Wanneer we terug zijn gaan we nog even lunchen en ik merk op dat ik daar met drie uitgebluste tieners zit. Ze zitten er alle drie als een dood vogeltje bij. Ze hebben het warm en ze hebben slaap. Slaap? Dat woord ken ik alleen maar als het donker wordt. Maar ach, ik vind het wel lekker om rustig wat te kunnen typen of wat te kunnen lezen, dus vermaak me prima in die tijd.

Vanmiddag weer les, dus die ga ik zo maar eens voorbereiden, want het blijft lastig…..

Reacties

Reacties

Kef

Ik heb je filmpje op de markt uiteraard al gezien, maar moet zeggen dat je chinees klinkt alsof je het al jaren spreekt. Nog een paar maandjes daar en je bent vloeiend in die taal. ? veel plezier vandaag en komend weekend in de stad. En dan echt aftellen. Ook leuk om weer thuis te komen, Doei lieverd.

Ellen

Hey Sjak, goed te lezen dat je steeds meer je draai aan t vinden bent, maar had niet anders verwacht van zo n doorzetter. Genietse en ben reuze benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent! Dikke? El

Ria

GM jacqueline,
Marktje pakken.ha,ha.
Je hebt je er weer door heen geslagen.
Je bent een kei.
Zielig voor Hannah.
Hopelijk gaan jullie een leuk weekend hebben.
Veel plezier.
Dikke kus
Ria

Gerda

Heel leuk de marktjes! Geniet ervan .akelig die muggen voor je collega vreselijk.
Fijne dag!

Pa en Ma

Wat was dat weer een verrassing toen vanmorgen bij ons de telefoon ging en ik een gebrekkig meisje gebroken Nederlands hoorde praten. Het bleek toch onze Jacqueline te zijn. Maar erg leuk hoor en helemaal te horen dat je het zo naar je zin hebt!! Je moeder was ook in alle staten dat je weer belde! Tsjongejonge wat heb je wat meegemaakt en ga je nog meemaken. Maar je ontkomt er niet aan dat vanaf nu (bijna weekend), de tijd wel heel snel gaat! Maar eenmaal thuis maak je toch weer plannen...... Morgen Fem bij ons. Met de jongens en Kef ook alles goed. Zij redden zich prima. Kanjer nog fijne dagen en tot de volgende keer!! Knuffel!!

Astrid

Alweer halverwege......wat gaat het snel...
Tja doe markt...iets anders dan bij ons...
Die kapper! Hilarisch...hahahaha
Zielig voor Hannah dat ze zoveel last heeft van die muggensteken. Is er geen apotheek of ander medisch iets waar ze er wat voor hebben?? Sterkte dan maar ….

到角
Dào jiǎo…..

Trudy

Marktje bezoeken leuk toch..into the locals toch de echte sfeer te proeven..die meloen shake lijkt me ook heerlijk..recept meenemen hoor. Is na sporten ook lekker. Nou meis geniet er weer van???

Anneke

Je krijgt van mij een diepe buiging, wat een belevenissen allemaal. Ik had de eerste trein terug gepakt?
En dan die ratten en kakkerlakken bah bah bah. Maar als ik de reat van je verhalen lees beleef je ook ontzettend mooie dingen!!! en heb je dingen gezien en gedaan waar wij niet eens van dromen. Super veel plezier nog, en eerst volgende eentje wordt een Chineesje met lia ?? of toch Grieks ?
Ik blijf je volgen de verhalen zijn echt top!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active