Jacqueline-in China.reismee.nl

Bezoek aan de tempel van Gongcheng

Zão bah (tzoo bah) oftewel goodmorning! Het is alweer donderdag, de tweede week nadert zijn eind. Ik heb nog even tijd om wat te schrijven dus ik begin alvast maar. Ik heb jullie nog niet vertelt hoe mijn kamer eruitziet. De foto’s lukken niet, dus ik zal een goede beschrijving proberen te geven. 

Mijn kamer heeft stenen muren, een houten vloer en een plafond met originele houten balken waarop de vloer van de zolder ligt. Er is geen raam in mijn slaapkamer, dus het is er behoorlijk warm. Mijn bed is van hout en bovenop de houten bodem ligt een dikke deken wat mijn matras is en om mijn matras heen heb ik een klamboetentje waar ik elke nacht inkruip. Dekens heb ik niet nodig, want ik zweet elke avond zowat mijn bed uit. Ik heb inmiddels zelfs een manier gevonden om ook op mijn zij te liggen zonder dat ik pijn aan mijn heupen krijg. Niet echt comfortabel dus. 

Vanuit mijn kamer kun je mijn badkamer in. Deze badkamer is groot en heeft een wc, een douche en een wastafel. Valt best mee zou je zeggen. Maar het is vies. De wc is goor, overal zit kalk en andere gore zooi. De douche is alleen een stang aan de muur, dus wanneer je doucht is de hele badkamer nat. En ook de wastafel zit met kalk aan elkaar. Er zit gelukkig wel een raam in de badkamer waar gaas voor zit, maar ook dat is te goor om maar aan te raken. Oftewel, een menigeen had zich omgedraaid en zou naar huis zijn gegaan. En toch zit ik hier alweer bijna twee weken. Je went er gewoon aan. Ik ben blij als de douche eventjes warm water geeft en wanneer ik geen insecten zie vliegen. Daarom is het fijn om in het weekend even iets luxe te hebben, zoals een matras en een airco. Dan trek ik weer even bij en daar kan ik de hele volgende week dan wel weer op teren.

Maar vandaag kijk ik alweer uit naar vrijdagavond, want dan zit ik in Yangshou. We zitten met z’n allen in een hostel en ik heb een privekamer met een eigen badkamer. Qiqing heeft dit voor mij geboekt, dus ik heb nog zo mijn vraagtekens. Ik hoop dat het inderdaad wat meer luxe is dan wat ik nu heb. De hostel op zaterdag ga ik zelf reserveren, want dan weet ik zeker dat het goed is.

Zo, dan weten jullie nu hoe ik erbij zit. 

 Inmiddels heb ik weer een les Chinees achter de rug. We hebben het voornamelijk gehad over het kopen van spullen in een winkel. En daarna zijn we dit ook echt gaan oefenen in de winkel in het dorp. Even voor de duidelijkheid, dit is een winkel van twee bij twee zonder een raam, alleen met een deur, dus het is er behoorlijk donker. Er staat van alles opgestapeld en uitgestald, maar vooral snoep. Ik vraag op mijn beste Chinees: Zhè gè du? shão qián (je spreekt het uit als: djuh guh dwo sjouw tiën) en het betekent: hoeveel kost dit? Ze begreep me gelijk en vertelde hoeveel het flesje soyamelk was, maar dat was nog even lastig te verstaan. Gelukkig was Amber er om nog e.e.a. te vertalen. Uiteindelijk ging ik met twee zakjes chips en een flesje soyamelk and een soort sinas de deur uit en dat alles voor maar € 0,94. Niet te geloven toch?

 Al vanaf gisteren galmen er Chinese klanken door de bergen. Qiqing denkt dat er een begrafenis is. Ook hoor je af en toe wat vuurwerk afgaan, dat is echt de normaalste zaak van de wereld hier. Het maakt niet uit welke gelegenheid het is, je steekt gewoon wat vuurwerk af, geen probleem, ook als is het vijf uur in de ochtend.

Deze middag gaan we naar Gongcheng om de tempel van Confusius te bezoeken en een museum. Ik heb er alweer erg veel zin in. De tempel is ontzettend mooi en ook het museum is interessant, alleen kan ik niet alles lezen, maar Yiqing geeft zo af en toe uitleg. Nadat we beiden hebben bezocht en ik weer voldoende foto’s heb gemaakt, gaan we rice noodles eten, want dat schijnt hier DE hit te zijn. Ik ben benieuwd! Maar eerst halen we weer een lekker drankje. Daar zijn ze goed in die Chinezen. Ze hebben hier heerlijke milk tea met allerlei smaakjes en ook een soort ice tea in allerlei vormen en maten. Ik neem een soort peach ice tea met cheese erboven op. Volgens de dames moet dat erg lekker zijn. Ik vertrouw er dan maar op en inderdaad het is vreemd, maar wel lekker. Daarna moet ik van Amber nog even wat bestellen in de fruittent, maar na al die tonen ben ik het alweer helemaal kwijt. En mijn schriftje heb ik ook niet bij me, dus ik kan niet even spieken. Maar de dame snapt me en uiteindelijk koop ik een paar bananen voor bij het ontbijt.

Daarna lopen we met z’n allen door om die befaamde rice noodles te eten. Het is een aftands tentje met wat verschillende krukjes en tafeltjes en we nemen plaats. Ik vraag de dames of ze iets voor me willen bestellen wat niet spicey is. Niet lang daarna krijg ik een kom soep met noodles en allerlei vreemde groenten, bonen en iets ondefinieerbaars. Zowel Jenny als Sylvia gooien er nog wat pepers bij, maar wanneer ik de eerste hap heb genomen besluit ik al dat ik dat maar niet ga doen. Het is behoorlijk pittig! Maar ik laat me niet kennen en eet vrolijk door, terwijl de rest loopt te zweten en te puffen van de pittige noodles. Maar wanneer ik dan toch eindelijk mijn lippen en mijn tong niet meer voel, hou ik het toch echt voor gezien. O ja, ik heb tussendoor ook nog een meatball with octopus gegeten. Het zag er best lekker uit en iedereen zat te smullen, dus ook die nog even geprobeerd en ik moet zeggen dat het best oke was.

Het is overigens enorm gezellig met z’n vijfjes. Helaas komt daar mogen een eind aan want dan gaat Sylvia naar Sjanghai terug en wij trekken met z’n viertjes naar Yangshou. 

Maar voordat dat gaat gebeuren hebben we eerst nog een BBQ op het dak van het nieuwe huis. Ze hebben enorm hun best gedaan met wel 50 stokjes met vlees, tofu, fruit, worstjes, zoete aardappel etc. Maar het is toch echt een beetje te veel na al die noodles en die meatballs. We roosteren gezellig wat mais en wat vlees en na een uurtje stappen we weer op want vanavond hebben we onze laatste filmavond. Natuurlijk wel eerst even douchen, want we stinken allemaal een uur in de wind. Niet alleen van de BBQ, maar ook van deze klamme hete dag. Het zweet loopt vanaf je kruin zo je schoenen in, dus dan weet je het wel!

Ik ga nu film kijken, dus tot morgen allemaal weer. Nog steeds leuk om al jullie reacties te lezen, dus blijf dat vooral doen.

 Dikke x

 

Reacties

Reacties

Astrid

Hahahaha….zou toch leuk zijn een filmpje te zien waarin jij in vloeiend Chinees iets besteld!
Zou goed dat je het geduld en zin hebt om deze belachelijk ingewikkelde taal te leren. Trots op je …
Als ik het zo hoor is de eerste de beste ( slechte ) camping municipal in Frankrijk beter whahaha...ik was gillend weggelopen.
Tot morgen maar weer....vanavond weer aan de wandel wij....klein cluppie.
XXX

Gerda

Ik lach me soms gek om je verhaal heb net oom Ben je verhaal voorgelezen, dat eten vind ie vreselijk en vind dat je echt moet uitkijken om niet ziek te worden. Zou niks voor hem zijn ...je weet de uitdrukking wat de boer niet kent...
Haha. Maar fijn dat je zoveel tijd hebt om musea e.d. te bekijken!! Wel heel lekker om in hotel even bij te kunnen eten en "zach"t te slapen! Nou doe je best maar weer en bedankt voor je leuke vertelsels!!groetjes!!

ria

Hoi Jacqueline,

Geweldig hoe je alles omschrijft. Kan een levendig beeld voorstellen.

Tjonge, tjonge, wat kan jij incasseren. Ik had al gelijk het bijtje neergegooid.

Petje af meisje. Ik krijg steeds meer bewondering voor jou.

Ik wist dat je al een kei was. Maar je bent nu een rots.

Aan de andere kant ga je de dingen die je allemaal thuis hebt meer waarderen. Wat een luxe hebben wij hier. Je wordt er nederig van als ik jouw verhaal lees.

Ik hoop dat je weer een fijn weekend mag beleven. Geniet er lekker van.

Kijk weer naar jouw verhaal uit.

Hierbij een dikke Hollandse kus van mij.

Pa en Ma

Hallo reislustige dochter. Wat is het toch weer een plezier om je belevenissen te lezen. En je hebt het zo duidelijk en begrijpelijk opgesteld, dat je de gebeurtenissen gewoon voor je ziet gebeuren. De tijd gaat inderdaad snel, daarom geniet elke dag. Fijn dat je een leuk kontakt hebt met de meisjes. Geen opstakel dat jij iets ouder bent....... (grapje hoor). Alle goeds en misschien horen we elkaar nog! Dikke hug!!

Je broertje

He zus,
Het is elke keer weer uitkijken naar je nieuwe verhaal. Echt leuk! We bellen volgende week weer ok? Dikke kus?

Sandra

Haha gelukkig heb je eten hesteld in het chinees. Voor hetzelfde geld kreeg je wat anders dan je wilde hebben. Goed hoor van je. Ja je slaapkamer en met name je bed. Best wel oncomfortabel maar ja alles went behalve een ..... leuk vooruitzicht weer een weekendje weg. Wij gaan zo met Kevin wandelen. Nou ook dikke kus vanuit Nederland. En tot je volgende verhaal???

Vera

Hi Jacqueline,
Ook ik geniet enorm van je verhalen. Ik vind het echt knap van je hoe je het allemaal doet daar. Ik kijk echt uit naar je verhalen iedere keer. Je beschrijft het allemaal heel leuk. Zie het helemaal voor me haha.
Groetjes!

Kef

Megaleuk om te lezen dat je met die chinese vriendinnen op stap bent. Onvergetelijke ervaringen, dat weet ik zeker en nieuwe verre vrienden erbij. Carpe diem ?. Poot van Fem en dikke kus van ons allen.

Trudy

Tzoo baa? het is 7.31 en net je blog gelezen en chinese taal vordering..Goed hoor!! Je slaapkamer en matras geen luxe idd. Lig hier heerlijk op dik matras. Gelukkig ga je vanmiddag er weer opuit en hoop meer luxe voor je..en lekker eten erbij. Neem je paraplu mee...leuk dat je met zn 4ren gast is gezellig! Geniet ervan meis xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active