Jacqueline-in China.reismee.nl

Cultuur snuiven

Het wordt vandaag een rustige dag. Natuurlijk eerst ontbijten. Dit keer met nasi dus dat is goed te doen, wat gestoomde cake en een soort soja soep die er zo groenig uitziet dat ik het maar niet probeer. Maar ik kan me aardig volduwen met de nasi en de cake.

Vandaag alweer de derde Chinese les. De tonen zijn ontzettend moeilijk. Het geeft ook een andere betekenis aan een woord, dus je moet opletten op welke toon je het zegt.

Na de les ga ik de Chinese karakters kalligraferen. Ook weer erg leuk om te doen, maar weer lastig. Wanneer Amber en ik klaar zijn, komen de andere dames terug van school. Qiqing laat ons even zien hoe het eigenlijk moet. Zij heeft zes jaar les gehad toen ze nog jong was en dat kun je zien ook. Het is een kunst op zich. Ik wist overigens niet dat de karakters van oorsprong tekeningen waren. In de loop van de tijd is het veranderd in de tekens van nu. Wist je trouwens dat de tattoos van Chinese tekens die door buitenlanders zijn gezet, vaak niet eens de juiste betekenis hebben? Het plaatje kan kloppen, maar er moet een bepaalde balans inzitten, anders staat er gewoon iets anders. Amber liet me twee tattoos zien van bodybuilders op internet waar gewoon staat: varken en aap. Volgens mij was dat niet de bedoeling hahaha! Maar ze heeft me verzekerd dat mijn tattoo toch echt China betekent en dat elke Chinees dit kan lezen. Gelukkig!

Na de lunch gaan ze allemaal even slapen en ik ga mijn huiswerk doen. Om 3 uur gaan we een country food and culture introduction doen. Ik had thuis al een powerpoint gemaakt over Nederland, dus die laat ik de dames zien. Ik vertel ze over klompen, molens, haring, stroopwafels, het schoolsysteem en over de wijken in Den Haag en we hebben het een beetje over politiek. Ze vinden het allemaal erg leuk. Daarna geeft Sylvia een powerpoint over de verschillende soorten eten die ze over heel China hebben en dat elke regio zijn eigen soort voeding heeft. De één heeft juist pittig eten, de ander juist zoet of zout. De ene regio eet rijst, de andere eet noedels etc. etc. Een superleuke en interessante presentatie. Ik vraag ze nog of het waar is dat ze in China honden en katten eten. Het is inderdaad waar dat er honden worden gegeten, maar katten daar doen ze niet aan. Als ik ze vraag in welke regio dat dan gebeurd zeggen ze alle vier tegelijk: HIER!

Maar gelukkig heeft geen van hen ooit hond gegeten en doen ze dat alleen in kleine dorpen (waaronder ons dorp volgens mij, maar goed, daar geven ze geen antwoord op).

Na dit gezellige onderonsje gaan we dumplings maken in het nieuwe huis. Wij slapen met z’n allen in het 200 jaar oude huis, maar iets verderop is een nieuw huis gebouwd waar een familie woont die zorgdraagt voor ons eten, voor het halen en brengen van en naar het station/kindergarden en die de dekens wast. Bij hun thuis gaan we dumplings maken. We zitten in de huiskamer annex keuken en op de tafel worden er van grote hompen deeg kleine balletjes gemaakt. Die balletjes worden uitgerold tot kleine ronde plakjes en daar stoppen we de vulling in. Daarna moeten we ze op een bepaalde manier dichtvouwen, wat nog best een klusje is. Het is erg leuk om te doen, maar na dertig dumplings heb ik het wel gehad, maar er moeten er nog heel veel. Ik denk dat we er wel honderd maken met z’n vijfjes. Erg leuk, maar dan weet ik al wat er komen gaat. Diner, ontbijt en lunch zullen gevuld worden met die dumplings. Op zich zijn ze best oke hoor, maar ik ga mijn pak met cakes maar opentrekken, want hier ga ik mijn avondeten niet mee vullen. Ik vind het een beetje saaie kost zullen we maar zeggen. Dus na 7 stuks ben ik er echt klaar mee terwijl iedereen (inclusief de familie) wel meer dan het dubbele naar binnen werkt. O ja, en dan niet te vergeten de dumplingsoep. Dit is volgens mij gewoon water waar dumplings in hebben gelegen, althans zo ziet het eruit. En wat mij betreft lijkt het op afwaswater, dus ik ga er ook dit keer niet aan beginnen.

Na ons dumplingdiner gaan we gelijk onze hikeschoenen aantrekken want we gaan een berg beklimmen. Het is een enorm steile berg, wel af en toe verhard, maar met een stijging van soms wel 15-20% denk ik. We hangen helemaal naar voren om een beetje vooruit te komen. Het duurt dan ook ongeveer 3 kwartier voordat we, doornat, allemaal boven zijn. Het uitzicht is weer geweldig. Vanuit een ander dorp komt Chinese muziek dat door de bergen galmt, dus het plaatje is echt compleet wat mij betreft. We gaan even zitten, maken wat leuke foto’s en vertrekken daarna weer naar beneden want het begint al donker te worden. En het is maar goed dat we weer op tijd weg zijn gegaan, want het laatste stuk was erg donker en steil. Wanneer we weer naar beneden gaan is het inmiddels half 8 en lopen we nog even naar de plaatselijke winkel om wat koude sojamelk te halen. Deze smaakt echt goddelijk en langzaam lopen we door naar ons huis om daar te douchen en dan onze filmavond te houden.

Vrijdagmiddag vertrek ik met Amber, Qiqing en Jenny naar Yangshuo en Sylvia gaat weer terug naar Shanghai. En dan zaterdag ga ik met Jenny de rijstvelden daar bekijken. Ook weer spannend, dus voorlopig nog genoeg te doen!

Tot morgen allemaal XXX

Reacties

Reacties

Gerda

Tjonge jonge at maak je wat mee en steeds actief in die hitte!! Ik was net even op fiets naar de Hema (klinkt gek zeker) moet wel voorzichtig doen met opstap en afstap ja die spieren van mij pfpf...maar oke gewoon volhouden!!hoop niet dat je hond moet eten!!! Smorgens nasi, je maag is al heel wat gewend lijkt me. Jacq geniet er van en pas goed op jezelf!!! Groeten!!

Kef

Wat een gave dag zeg. Begint erop te lijken dat je je chinese draai hebt gevonden. Top hoor. ? van ons allemaal.

Rachel

Hahaha te grappig weer! Ik zei het toch van die hondjes, die zaten vast verwerkt in de vulling van de dumplings ??. Ben erg benieuwd naar de foto's als je terug bent. Veel plezier het weekend!

Ria van den Barselaar

Hoi Jacqueline,
Dat was me een dagje wel.
Je bent behoorlijk actief geweest.
Toppie.
Je krijgt nu ook je slinger daar.
Gezellig met de meiden.
Hond eten moet ik niet aan denken.
Als je honger hebt dan eet je bijna alles. Dan is niets te gek.
Ik ben benieuwd naar jouw fotoos.
Wel een dikke kus.
Ik kijk uit naar jouw volgend verhaaltje.??

Pa en Ma

Weer een leuk verhaal Jacq. Vanmorgen bij Anth en Mitch geweest. Anth het een en ander ingeleverd bij L"burg. Je nieuwe bank bevalt goed en de kleur is mooi. Ook nog met de boys foto's uitgewisseld. Het was heel gezellig en Fem was helemaal hodeldebodel. Alles ging prima en de mannen vermaken zich prima. Wij wensen je nog heel veel plezier met de meiden. Tot de volgende belevenissen! Knuffel!!

Astrid

Oké…..dumplings…...die gaan we echt maken met z'n allen als je terug bent.

Niet zoveel hoor....hahahaha.
En maar goed dat Fem niet mee is.....omg je moet er niet aan denken. Maar ja , dat denken zij misschien van kalfsvlees.

Anyway….have fun in Yangshuo en we horen je …..XXX

Sandra

Wat een heerlijke dag weer Jacq. Leuk hoor chinese karakters kalligraferen. En dan de lessen ik zie het voor me. Het zal best heel lastig zijn. Veel plezier dit weekend.

Millie en Cees

Hi Jaq,
Je weet dat Vancouver de tweede stad is na San Francisco met de meeste Chinese inwoners vandaar dat we hier ook allerlei soorten Chinees eten hebben.
Wat betreft de taal word er hier meestal cantonese gesproken, veel plezier met het leren.
Fijn om te horen dat het allemaal zo goed gaat, wat een ervaring.

Trudy

Hey leuke afwisselende dag gehad die je bezig houdt..al is het eten steeds hetzelfde.. net als ik weinig onder scheid zie in chinese gezichten..maar zal het tussen de mensendaar vast meevallen. Goed bezig er een mooie belevenis van te maken..keep the flowxxxx

Patricia

Je maakt wel wat mee zeg!! Maar t is ook afzien soms! Sterkte en heel veel plezier!! Groetjes vanaf n luxe strandbedje in Calpe ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active