Jacqueline-in China.reismee.nl

Fongyen village

Deze ochtend was het ontbijt echt niet te eten. Normaal gesproken doe ik mijn best en eet ik wat rijst of een soort dumplings (dauz?), maar dit was echt niet te doen: oil tea. Een soort soep met niks erin, gemaakt op basis van knoflook, gember en nog iets. In ieder geval leek het nergens naar. De dauz? heb ik nog wel gegeten en die stokjes ook en de oil tea wel geproefd, maar op de nuchtere maag was dit echt niks.

 Om 9 uur begon de les weer. De les is gewoon in huis, dus ik hoef nergens naar toe. Amber en ik zitten achter haar laptop en ze schrijft Chinese zinnen op die ik dan moet uitspreken. Dat is al een kunst op zich. Daarnaast krijg ik allemaal woordjes die ik moet leren. Het lastige is, dat je op geen enkele manier de woorden kunt rijmen met Nederlandse woorden. Er valt echt geen ezelsbruggetje te maken, dus gewoon een kwestie van stampwerk dan maar.

Ik krijg ook de geschiedenis van China te horen. Erg indrukwekkend al die Dynastieën en hoe China zich in de loop van de tijd heeft uitgebreid. Ze hielden in ieder geval van vechten en van handel drijven, maar lieten zich toch kleinhouden door de Westerse landen toen het ging om de opium. Over de opstand die in 1989 plaatsvond, je weet wel met die Chinese student voor die tank, krijgen ze trouwens niets te horen. Alle websites die hierover gaan zijn afgeschermd en ze mogen er ook niet over praten. Ze weten zelfs niet eens wat er precies aan de hand was. Dus helaas kunnen ze me dat dus niet vertellen. Toch maar eens opzoeken als ik thuis ben. Na de lunch (rijst met aardappel en courgette en een omelet met wat bittere meloen) ga ik mijn huiswerk doen. 

We hebben besloten om om half 3 de deur uit te gaan naar een ander dorp, niet heel ver weg. De chauffeur brengt ons gelukkig, want zoals gewoonlijk is het weer heet en vochtig. Ik kijk op mijn telefoon en die geeft 35 graden aan en luchtvochtigheid 95%. Niet te doen toch, dit. Maar ja, je kunt moeilijk binnen blijven zitten. Dat is ook geen optie. Yiqing heeft een leuke toch in gedachten. Eerst naar een soort tempel met een heel mooi uitzicht, daarna over de brug van de rivier naar de oude stad. De brug is ondergelopen door al het water dat de afgelopen dagen is gevallen, dus je moet over een soort tegels heen om door het water te kunnen. Best nog spannend want ik heb mijn camera om mijn nek, maar het gaat allemaal goed en ik haal droog de overkant.

Het is ontzettend mooi hier. De zon maakt het vooral geweldig mooi. We bezoeken een huis dat authentiek Chinees is. Het is erg leuk om dat te zien. Jammer dat ik de foto’s niet kan laten zien, maar zodra ik thuis ben komen ze alsnog! 

Na het bezoek aan het huis gaan Amber en ik een berg beklimmen (ja echt) en Yiqing, Jenny en Sylvia moeten een interview doen voor hun schoolopdracht. De berg is echt een hel, maar Amber en ik doen het toch. Enorm veel trappen en steil omhoog en af en toe moet ik echt even stoppen want ik ben niet van plan om een heartattack te krijgen hier. Uiteindelijk bereiken we de top en kan ik hele mooie plaatjes schieten. Natuurlijk ook nog een paar selfies met Amber en dan gaan we weer naar beneden. We wachten op de andere dames en pakken dan een bamboebootje de rivier op. Het is allemaal een beetje krakkemik, maar ach, het idee is leuk en het is gezellig. Na de boottocht gaan we weer richting huis en ik ben blij toe, want alles is doorweekt, zo warm is het.

Eenmaal thuis gaan we eerst eten. Dit keer rijst met een soort aardappelpuree en wat vleesjes met uien. Best goed te doen, zeker wanneer je honger hebt.Daarna een koude douche, maar dat maakt zo aan het eind van de dag niet uit. De hitte moet uit dat lichaam want de muggen vinden me te lekker. Geen enkele muggenspray helpt en sla je een stukje over, dan weten ze die precies te vinden. Ik kreeg al de tip om knoflook te eten. Hoe dan? Het lijkt me voor de omgeving niet handig als ik op een knoflookteen aan het knagen ben. En in het eten gaat niet, want wij koken niet zelf. Voorlopig zit ik nu dus met een lange broek en sokken aan en heb ik ook lange mouwen. Hopen dat dat helpt. Mijn enkel heeft inmiddels de dikte van die van een olifant door de muggenbeten, maar dat mag de pret niet drukken. 

 Jullie horen mij morgen weer allemaal, welterusten voor straks!

PS: enorm leuk al jullie reacties en jullie pogingen om chinees te spreken. Ik kijk er elke dag weer naar uit, dus blijf me vooral volgen, enorm leuk! xx 

Reacties

Reacties

Trudy

Ha de eerste..ff thuis tussen lessen in. Wat enig gezellig uitstapje met Amber..de inspanningskreten en mooie uitzichten zijn al chinese klanken op zich..leefomstandigheden toch primitief maar lijkt te doen..eten eenzijdig..a.s weekend italiaantje doen...hoe dan ook..geniet met volle teugen..dikke kus..

Je broertje

Ik zie die dikke enkels al voor me :-)
Je was al niet dik maar ik denk dat je -10kg terug komt.... Lijkt me verschrikkelijk ;-) Ben zooooo benieuwd naar de foto's :-) Veel plezier zusje!

Ingrid

Gisteren bij de bootcamp hadden we het erover dat je zo leuk schrijft. Moet je wat mee doen???

Ria

Jouw verhaaltje gelijk weer gelezen.
Ik heb , ik moet het je weer zeggen, echt bewondering voor je.
Niks is je te gek. Leuk dat je nu met wat meisjes optrekt. Jullie ondernemen veel. Toppie hoor.
Dikke kus en veel succes met het Chinees.
Tot schrijfs
Ria

Gerda

Jeemig wat een toestand hoe houd je het vol en dan niet echt geweldig eten!! Knap hoor ben reuze benieuwd naar je fotos. Maar het blijft een mooie onvergetelijke reis!! Gelukkig wel een douche voor jezelf. Pfpf. Hier is het vandaag (dinsdag) ook heel warm 27 gr.wel lekker nog even want er is wel minder weer op komst! Blijf maar leuke (vermoeiende) uitstapjes maken!! Erg leuk om je verhalen te lezen groetjes ook van oom Ben.

Ellen

RESPECT hoor, afzien en genieten tegelijk, neem me petje voor je af en ben benieuwd naar al je mooie fotos!
Dikke ?

Pa en Ma

Onvoorstelbaar dat je zo"n mooie tijd kan meemaken ook al is het wel afzien. Leuke foto*s ontvangen en fijn je door de telefoon gehoord te hebben. Nog veel leermomenten en vooral een hoop plezier! Dikke kus van ma en ik.

Monica

Wat leuk om al jou verhalen te lezen sjak, echt super leuk, ben ook benieuwd naar al je foto’s, en ik zei donderdag nog tegen kev dat je echt iets met je verhalen moet doen, in vorm van een leuk boekje ofzo, veel plezier nog en succes met je lessen, dikke ??x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active