Jacqueline-in China.reismee.nl

De taalles

Het is niet te geloven, maar ik heb zowaar in één keer doorgeslapen. Zou ik dan toch gaan wennen aan mijn dunne matrasje? Ik zit wel onder de muggenbulten. Het is hier heel vochtig. De luchtvochtigheid is zo rond de 80-90% en het regent bijna elke dag wel. Een ideale omgeving voor mijn grootste vijand op dit moment, de mug. Ook het internet is hier niet top. Ik heb nu wel een andere SIM-kaart waardoor ik in de stad goed bereik heb, maar hier in het dorp is het nog wel een beetje aanklooien. Vandaar ook dat het me nog steeds niet lukt om wat foto’s te posten helaas.

Vandaag moeten we echt even naar het iets grotere dorp om daar wat eten in te kopen. Gisteravond hadden we niks in huis en de rijstmaaltijd vult gewoon niet, dus met honger naar bed. In dit dorp waar ik zit, Fenyang (je spreekt het uit als “Fonjen”, dus je ziet hoe lastig dit nu al is), hebben ze een winkel van twee bij twee dus daar hebben ze niet zoveel en het ziet er niet echt fris uit allemaal en qua datum zet ik er ook mijn vraagtekens bij. Daar ga ik me dus niet aan wagen.

Na het ontbijt ga ik beginnen aan mijn eerste les met Amber. Het is zoooo lastig. Eerst krijg ik het alfabet. Ze spreken de letters echt op een andere manier uit en ze houden vaak hun tanden op elkaar met praten waardoor je een bepaalde klank krijg. Superleuk om te leren, maar moeilijk dus. Amber vindt me een snelle leerling, nou ik help het haar hopen.

Na de les gaan we alweer lunchen en daarna heb ik tijd om alles goed uit te schrijven en wat huiswerk te doen. Amber heeft 10 zinnen opgeschreven die ik moet gaan uitspreken. We zullen het zien morgen.

Om drie uur pakken Amber en ik de fiets en gaan we naar Lianlu om boodschappen te doen. Het is ongeveer 5,6 km rijden heen en het gaat over bobbelige en soms onverharde wegen. En het is warm, bloody hot. Maar na ongeveer 20 minuten fietsen zijn we er dan eindelijk. De hoofweg in Lianlu ligt nog steeds open dus we moeten met de fiets door modder en stenen heen en uiteindelijk zijn we bij de koele supermarkt. Heerlijk, hier wil ik wel de hele dag blijven! Nadat we allerlei snacks hebben gekocht gaan we even een Qing bu liang eten/drinken. Een kom met meloendrank met daarin yelly, bonen, heel veel meloen en ander fruit. Echt superlekker en ijskoud en het is gezellig. Niet op een terrasje, maar gewoon voor de winkel op een krukje met een houten tafeltje. En het verkeer maar gewoon langs rijden. Pfff ik denk dat ik inmiddels al heel veel uitlaatgassen en andere rotzooi heb ingeademd. De lucht is hier niet echt gezond. Er wordt van alles langs de weg verbrand en er rijden heel veel tractors en andere vervoersmiddelen die enorm veel rook produceren. En wij in Nederland maar ons best doen!

Nadat we alles hebben opgedronken rijden we met de fiets weer naar huis. Dit valt wel tegen, want we hebben een hoop boodschappen op de fiets. En o ja, ik rij op een kinderfiets, had ik dat al verteld? Gelukkig waren de banden hard, maar dat was het zadel ook. Dus de terugweg was heel oncomfortabel, maar ach, beter dan lopen. Wederom gutst het water van mijn hele lijf af, niet normaal. Maar we besluiten om gelijk maar te gaan eten, daarna de zonsondergang te fotograferen en dan te gaan douchen.

De zonsondergang is erg mooi, dus ik kan weer mooie plaatjes schieten en daarna ga ik toch echt onder de douche. Heerlijk!

Morgen wat taalles en ook wat geschiedenis over China, dus ook weer erg leuk. Voor nu alvast welterusten en tot morgen!

Reacties

Reacties

Kef

Zal vast wel lukken met Amber die taallessen, zo moeilijk kan het niet zijn ?. De rest van je verblijf worden ook taallessen is zojuist geregeld met Travel Active ?. Lekker hoor, enjoy ?. Poot van Fem en de andere beesten op onze boerderij. Dikke kus van de boys en ik.

Ria

Jacqueline,
Ik geniet van jouw verhaaltjes.
Volgens Ronald moet je knoflook eten. Dat doen de chinezen en hun groep ook als zij daar waren. Hoop dat deze tip helpt.
Dikke kus van mij.

Sandra

Hoi Jacq, Wat een vreselijke beesten die muggen ik ben ook altijd de pissang. Wat leuk dat je z’n natuurtalent bent wat betreft de chinese taal. Hopelijk weet je het nog als je weer in Nederland bent. Misschien kan je volgende week al wat in de winkels bestellen??. Je hebt je workout op de kinderfiets al gedaan voor vandaag ik krijg straks les van Kevin. Hoop dat het een beetje meevalt vanavond. Hij heeft er weer zin in. Vorige week behoorlijk spierpijn gehad. Nog heel veel plezier met de lessen deze week. En tot je volgende berichtje.

Ellen

Hey Sjak, wat leuk om alles zo te lezen (had de eerste week de berichten niet ontvangen dus dacht geen internet daar, maar volg je nu op de voet)! Op de karaoke na is deze reis niets voor mij, maar voor een avonturier zoals jij vast geweldig. Als je de smaak vd karaoke te pakken hebt nodig ik je nogmaals uit naar de Thai Princess te gaan als je terug bent hihi
Hou je taai!!!!
Dikke kus, El

Trudy

Ik smul weer van je verhaal en hoe je je er wat van maakt..als je terugbent maar naar de chinees..die kun je niet zien ben ik bang dan..gelukkig wat food voor je want honger niet echt fijn..nu aant huiswerk..beyxxx

Astrid

Nou als je er niet uitkomt met de taal?? Laat het ff weten....loop ik langs "onze" Chinees Peach Garden...whahahaha….wellicht kunnen die hulp bieden.
Maar die muggen....omg dat is wel een dingetje …..is er niet een apotheek ?( domme vraag misschien ) waar ze een probaat middel hebben.....
Je ziet er dus uit als een krentenbol...……..醋栗面包
Cù lì miànbāo
Hoppa hebbie vast een ( google ) vertaling ..
Laterrrrrrrrrrrr

Je broertje

嗨姐姐,
多么棒的故事。 我每次再次更新时都会喜欢它。 很高兴你在那里找到了一个好友,真好! 希望你能再次快速发送一些照片。 来自我们的大吻

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active