Jacqueline-in China.reismee.nl

Sightseeing in Guilin

Heerlijk gedoucht en geslapen, top! Helaas wordt het een slechte dag qua weer. It’s raining cats and dogs, maar dat weerhoudt me niet om er vandaag op uit te trekken. Eerst maar even een ontbijtje. Ik kies voor een healthy breakfast en krijg twee geroosterde witte boterhammen met omelet en wat tomaat en een kom havermout. Hier geniet ik echt even van. Eindelijk geen rijst. Ik neem weer de thee met citroen en honing, want ik had de afgelopen dagen keelpijn en dit helpt echt. De honing is al gemengd met citroen en dat maakt het echt lekker.

Inmiddels heb ik ook al kunnen kijken wat er in de buurt is, maar ook wat ik de komende weekenden nog kan doen. Alles ligt hier behoorlijk ver uit elkaar en voor alles moet je wel een trein nemen en een taxi. Dus dat is even niet anders.

Ik besluit om 10 uur de deur uit te gaan, want dan zijn de winkels open. Eerst maar eens een plu kopen anders ben ik aan het eind van de straat al verzopen. Ik ben nog niet het hotel uit en ik word al opgelicht. Tja, mijn eigen schuld. Het regende zo hard dat ik snel een plu moest hebben en ook de volle mep heb betaald. Ach, 7 euro voor een plu is niet zoveel, maar hier wel. Verderop zag ik dezelfde liggen voor de helft. Moet ik maar opletten!

In de regen bezoek ik de Moon and Sun Pagodes. Ik koop een entreekaartje en klim de Moon Pagode op. Het is een hele klim, maar het is wel erg mooi. Alleen weet ik wel dat ik de andere Pagode in ieder geval niet ga beklimmen! De luchtvochtigheid is inmiddels 96% en het water gutst van me af. Bovenin maak ik een paar fotootjes en daal dan langzamerhand weer af. De andere Pagode bekijk ik alleen op de 1eetage en dan vind ik het wel goed.

Daarna ga ik naar The Elephant Trunk Hill, een rots die lijkt op een olifant die zijn slurf in het water heeft. Ook hier moet ik natuurlijk weer een entreekaartje voor kopen, maar het is de moeite waard. Ook weer een enorm park om de hele rots heen. Het is behoorlijk commercieel. Ze stellen een reuzenschildpad tentoon, die in een houten bakje zit waar hij nog geeneens in kan draaien. Echt zielig, dus ik loop snel door. Ook hier weer trappen om het hoogste punt te bereiken. Dit zijn zo ongeveer 150 tot 200 traptreden. Ik kijk niet eens naar beneden zo hoog en stijl is de trap. Mijn workout heb ik vandaag in ieder geval gehad ;-)

Ik loop hier een tijdje rond, maak wat foto’s en besluit om weer terug te gaan. Om mijn hotel te bereiken moet ik door de grote winkelstraat. Bij een KFC (niet de echte natuurlijk) stap ik naar binnen om even wat te drinken en op Wifi te gaan. En op Wifi gaan is niet zo makkelijk, want ik krijg alleen maar Chinese tekens te zien, dus ik weet niet wat ik moet invullen. Gelukkig spreekt de jongen naast mij een beetje Engels en hij helpt mij. We raken aan de praat en ik vraag hem of ik een SIM kaart kan kopen zodat ik kan internetten en bellen.

Het blijkt dat de overheid hier de SIM-kaarten verstuurd en dat je die dus niet zomaar kunt kopen. Iedereen krijgt een nummer toegewezen. Maar misschien kunnen we ze toch nog ergens krijgen. Hij wandelt met me mee naar een shop en helpt me met vertalen, want ook in de winkels kunnen ze geen Engels. Hij vertelt me dat het wel echt enorm duur is zo’n SIM kaart, namelijk 100 yuan voor een maand. In euro’s is 100 yuan ongeveer 12 euro, dus voor onbeperkt internet overal is dat wat mij betreft een prima deal, maar hij is er nog niet van overtuigd. Zeker niet omdat ik er nog maar 3 weken gebruik van ga maken. Ik verzeker hem dat ik deze kaart graag wil hebben (heb maar niet gezegd dat 12 euro een peulenschil is vergeleken met de 5 euro per dag bij Vodafoon) en ik koop de kaart. Ook dit kost even tijd, want ze moeten een foto van me hebben, willen mijn paspoort zien en moeten weten waar ik verblijf. Maar uiteindelijk heb ik het!

Superhandig dat ik nu de hele dag door 4G heb en niet hoef te wachten totdat ik ergens Wifi heb. Daarnaast gaat alles veel sneller op mijn foon, oftewel top! We wisselen emailadressen uit en hij gaat zijn schoolboeken kopen en ik ga naar het hotel even bijkomen.

Onderweg loop ik langs allerlei eettentjes en eentje val me in het bijzonder op. Ze verkopen hier namelijk insecten aan satestokjes, echt goor! Ik ga ze zeker niet proberen, maar maak er nog wel een foto van. Walgelijk!

Het is inmiddels al 3 uur en ik ben al vanaf 10 uur de hort op, dus even relaxen voordat ik ga eten en vanavond nog de straat op ga. Dat is geen probleem hier. Het is hier ontzettend druk tot laat in de avond, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik ergens alleen loop. Vanavond ga ik lekker shoppen, want morgenochtend zijn de winkels nog niet open en ik moet op tijd de trein weer hebben naar Gongcheng. Dus eerst nog wat eten in het hotel en dan: souvenirs scoren!!

Oké, het is allemaal wat anders gelopen dan gedacht, maar dat is juist het leuke van het alleen reizen. Terwijl ik aan het shoppen was, kwam ik ineens Yiqing tegen. Zij is coördinator bij de vrijwilligersorganisatie in China en zij was vorige week ook al in het vrijwilligershuis. Van alle duizenden mensen die daar lopen, kom ik nu juist haar tegen. Dat is toch wel heel toevallig, misschien moet het zo zijn. Het is een enorm leuke meid. Ze is 22 jaar, maar lijkt een stuk ouder en is heerlijk relaxed. Ze wilde graag met me optrekken en ik vond het ook gezellig, dus we hebben de hele avond rondgelopen door de stad en een beetje geshopt. Ondertussen Starbucks een bezoek gebracht, een waterval vanaf een hoteldak gezien en een optreden op het grote plein. Superleuk allemaal!

Ik had vandaag zo’n topdag gehad, dat ik me vanochtend al bedacht dat ik graag een tattoo wilde van iets van China. Dit was wel zo’n ervaring dat ik daar een herinnering aan wilde hebben. Maar ja, hoe weet je nu of iets betrouwbaar is of niet. Samen met Yiqing hebben we gezocht naar een tattooshop en jawel hoor, om de hoek van mijn hostel zat er eentje. We moesten een luguber trapje op waar ik zelf nooit alleen naar binnen was gegaan. De tattooshop zag er van binnen gelukkig wel heel clean uit. Toen ze me vroeg wat ik nu precies wilde gaf ik aan dat ik het woord China wel wilde, maar dan in oude Chinese tekens. De jongen van de shop tekende het uit en daar ging ik. Yiqing heeft nog wel gevraagd of het allemaal steriel was. Dat was natuurlijk wel een voorwaarde. De tattoo artist was zelfs een beetje gepikeerd dat ik dat vroeg, want hij gebruikte naalden maar één keer. Het was trouwens ook maar één naald en dat is heel bijzonder, want in Nederland heb je maar twee mensen die op deze manier tatoeëren. Binnen 20 minuten was ik klaar en het is echt mooi geworden!

Het grappige was nog wel dat Yiqing een groupon had en dat de tattoo uiteindelijk maar 52 yuan kostte, oftewel € 6,54. Zonder groupon was het 88 yuan geweest, oftewel € 11,07. Ook daar had ik mee kunnen leven, maar Yiqing stond erop dat zij de groupon inleverde.

Dus nu moet ik mijn wekker zetten om om 1 uur vannacht mijn tattoo schoon te wassen met water uit een flesje, want de kraan is niet goed genoeg.

Yiqing vertrek morgen ook weer naar het vrijwilligershuis en we hebben besloten om samen te gaan. Mijn treinticket hebben we om weten te zetten naar dezelfde tijd als dat zij gaat en dan gaan we eerst nog even samen lunchen en dan samen terug naar huis. Ik ben er in ieder geval blij mee, want het is gezelliger en we delen de kosten.

Maar nu ga ik echt slapen, of ik kan opblijven tot 1 uur, het is tenslotten al 23.30 uur hier. Ik kijk wel. Ik zet de Chinese televisie aan, wie weet is er nog wel een slechte soap, want ook daar zijn ze heel goed in.

Weltrusten allemaal in Nederland!

Reacties

Reacties

Gerda

Leuk hoor! Je vermaakt je wel!!
Knap dat je er iedere keer weer uitkomt...van vragen word je wijzer!! Groeten!!

Kef

Superleuk daar en een welkome afwisseling van het plattelandsdorp, hoewel je de karaoke wel zal missen. ?Misschien zie je vanavond nog een leuk tentje om even mee te zingen. Ben benieuwd of ze je favoriete zanger Dré Hazes hebben, hoop het voor je. Veel plezier en tot morgen liefie ?. Oh ja, wel ff de sprinkhaan op een stokje proberen, lust je vast ?

Astrid

Ola...

Wat! Geen insecten-saté?? Beetje jammer weer....hahahaha.
Ik vind je echt een heldin....so far so good…
Beetje opletten met kopen hoor.....voor het weet moet je Alberto Stegeman bellen..."Opgelicht in het buitenland "......Oeps
XXX

Trudy

Die duur betaalde plu niet p.o. ergens laten liggen nu..en slim een SIM!! Bij het shoppen niet gelijk kopen dus..ga je voor leuke sneakers?! Veel plezier!!

Ingrid

Wauw wat een indrukken. Een hele belevenis. Ik kijk uit naar je volgende verhaal . ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active