Jacqueline-in China.reismee.nl

Ballonnendag

Eindelijk weer eens heerlijk geslapen! Ik heb nu eindelijk de goede stand van de airco door, dus ik heb goede hoop dat het de komende nachten beter gaat worden. En dat terwijl er om 4.30 uur gewoon vuurwerk werd afgeschoten vlak naast ons. Wie verzint dat

Helaas hebben we vandaag bij het ontbijt geen rijstpap, dus het wordt weer rijst met wat groenten. Ik kan het nog best hebben op mijn nuchtere maag, maar sommigen eten het al niet meer.

Vandaag nemen we de ballonnen mee en krijt. De krijtjes op school zijn zo klein dat je bijna met je vingers op het bord aan het schrijven bent. Dus het komt goed uit dat ik die heb meegenomen. De kids zijn rustiger dan gisteren. We beginnen alles te herhalen, het ABC, fruit, kleuren en vervoersmiddelen. Daarna doen we weer wat spelletjes waarbij ze lekker moeten rennen. Dan mogen ze nog even tekenen terwijl wij de ballonnen gaan opblazen. Het zijn er in totaal 26, dus we moeten nog wel even ons best doen. De juf en kinderen vinden het geweldig. Wanneer ze allemaal zijn opgeblazen laten we ze de kleuren raden en dan krijgen ze allemaal een ballon. Het is super om al die kinderen met die ballonnen te zien. Ze rennen door elkaar heen en het is een hoop rumoer, maar wel top. We hebben een speciale knoop in de ballonnen gedaan zodat de kids ze kunnen laten leeglopen en makkelijk mee naar huis kunnen nemen. De meesten worden namelijk gebracht op de scooter, soms met wel 2 of 3 tegelijk erop, dus dan is het niet handig om zo’n grote ballon bij je te hebben. Het maakt ze trouwens allemaal niet uit. Een gezin van 4 of 5 kan makkelijk op een scooter. Baby ergens tussenin en dan staat er nog eentje tussen het stuur en het zadel en de rest op het zadel.

Wat ze hier trouwens ook doen is spugen, eerlijk gezegd rochelen. Echt goor, zeker wanneer we naar school worden gereden en de chauffeur haalt tijdens de rit wel drie of vier diep zijn neus op om een rochel uit het raam te spugen. Walgelijk, ik kan er niet aan wennen. Je ziet alle vrijwilligers dan ook een vies gezicht trekken, zeker als je net je ontbijt naar binnen hebt.

Na de school gaan we weer naar huis om dan om 12 uur te gaan lunchen. En ja hoor, weer rijst. Gelukkig zit er wat tomaat en roerei bij, dan vult het nog wat.

En wat we vanmiddag gaan doen…. Volgens mij niet zoveel. Het is ook lastig om hier wat te doen, want er is niet zoveel behalve wandelen, tenzij je een aantal uur in een taxi of bus wil zitten. Vandaar dat ik Travel Active heb gevraagd of ik misschien een taalcursus kan doen in de laatste twee weken. Op school is leuk hoor, maar ik heb nu niet het idee dat ik erg bijdraag aan de ontwikkeling van de kinderen. Alles is aanwezig op school: televisie, schoolbord, teken- en knutselmateriaal in tegenstelling tot schooltjes die ik heb gezien in Indonesië en Thailand. Dat idee had ik ook toen ik me hiervoor inschreef. Dus vandaar dat het me leuk en nuttig lijkt om de taal te leren, hoe ingewikkeld die ook is. Dus dit verhaal wordt vervolgd.

Inmiddels heb ik voor aankomend weekend een trip naar Guilin geboekt. Ik blijf daar twee nachten in een hotel met warm water en een zacht bed! Waar je al niet blij mee kan zijn ;-)

Er zijn daar veel bezienswaardigheden, dus die ga ik lekker bekijken. Ik heb er nu al zin in. Wordt wel weer een reis om de wereld: eerst met een taxi naar het treinstation in Gongcheng, dan met de trein naar het treinstation in Guilin en vandaar uit met een taxi naar het centrum. Maar ach, dan heb je hopelijk wat.

Morgen eerst nog een ochtendje school draaien en dan om twee uur vertrekken. Dus ik ga nu mijn tasje alvast klaar maken zodat ik niets vergeet. Heerlijk vooruitzicht, ik heb er zin in!

Reacties

Reacties

Gerda

Nou nou dat is wat he!! De scooters!!Vreemd dat je zo weinig te eten krijgt! Ga lekker genieten van de mooie bezienswaardigheden om je heen, de tijd gaat snel !! Sterkte en groeten!!

Je broertje

Klinkt goed, dat rochelen moeten we hier ook oppakken :-)
Goed dat je erop uit trekt. Once in a lifetime kans om het land te ontdekken dus reis erop los. Voorzichtig en als er iets is, bel ff, kom ik eraan :-)

Gerda

Nog even dit ik heb je eerste verhalen ook even gelezen moest ook wel lachen hoor over die hond en kip en dat gerochel gadver....fijn dat je er wel een eigen slaapplek hebt....!
Maar wennen he alles is anders en chinees bla bla...liefs en tot horens o nee schrijfs ...je tante

Jacqueline van den Barselaar

Bedankt voor al jullie leuke reacties. Het is fijn om zo toch nog wat contact met Nederland te hebben. En ik ben blij dat jullie het leuk vinden om te lezen, dus blijf dit vooral doen.
Liefs van mij xx

Astrid

Hoiiiiiiii…

Ik denk dat ik vanavond maar op de scooter ga ri Kijkduin....haal ik Kev op ( met Fem natuurlijk ) Mo en Peter.....kijken hoever we komen...whahahaha
Leuk de trip die je gaat maken. Ben benieuwd....

Kef

Veel plezier in Guilin, enjoy ?. En blijf schrijven die leuke blog.
很爱很爱你
Hěn ài hěn ài nǐ

Pa en Ma

Je hebt alweer het een en ander beleefd. Maar met het uitzicht op morgen zal het er interessanter gaan uitzien denken wij. Veel plezier met het reizen en geniet van het moois dat je zeker te zien zal krijgen. Ik denkt dat je van dit weekend diverse A4-tjes vol kan schrijven. Maar hou het maar lekker rustig en geniet van het echte hotel met al z'n faciliteiten en zeer zeker het goed kunnen slapen! Heel veel plezier en doe voorzichtig!

Anneke

Ohhhwww Sjak wat spannend allemaal weer!!!! Sws respect ?

Sandra

Hi Jaqueline, ik heb erg moeten lachen om je karaoke verhaal en de hele gezinnen op de brommer. Ik zie het helemaal voor me. Fijn dat de airco het nu goed doet en dat je lekker hebt geslapen. Heel veel plezier in Guilin en ik hoop dat ze een europees ontbijtje hebben? eentje zonder rijst.

Trudy

Brrr dat rochelen smerige traditie..leuk chinees taal oefenen..vinden de kinderen vast leuk en helpen ze je erbij. Heerlijk weekenduitstapje voor de boeg..lekker op avontuur..goed eten en slapen..wees voorzichtig.. Veel plezier meis xxxx

Annemieke Zaal

Ha, ha, ja Jacq. van dat rochelen had ik je al verteld. Toen mijn dochter geboren was heb ik een week in het ziekenhuis naast een Chinese vrouw gelegen. Je raadt het al. :-) Je zult zien als je terug bent in Nederland ben je dankbaar voor alles! Leuk dat je alleen op pad gaat. Dapper ook! Veel plezier!

XXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active