Jacqueline-in China.reismee.nl

Nog steeds wennen

Ook nu weer een warme nacht gehad. En dat terwijl ik toch een airco naast mijn bed heb staan. Maar er komt maar weinig lucht uit dus ik heb er niet zoveel aan. Toch maar vragen of ze een ventilator voor me hebben, want dit is niet te doen zo. Misschien iets verplaatsen en dan...oh... wacht ff... hij stond naar de muur gedraaid hahaha! Lekker slim dus, zat tegen de achterkant aan te kijken! Hopelijk slaap ik vanavond dan echt beter.

Ook deze ochtend vertrekken we na het ontbijt weer naar de school. Als ontbijt weer lekker rijst met een pannenkoek en wat komkommer en natuurlijk weer met stokjes. Ik snap waarom chinezen allemaal dun zijn. Ik denk ook niet dat ik aankom van deze trip. En met stokjes eten maakt het er ook niet makkelijker op. Dus als je een bakje leeg hebt gegeten ben je er wel klaar mee, terwijl je met bestek toch echt veel sneller en meer eet. Dus voor iedereen die nog wat kilootjes kwijt wil....;-)

Op school is het weer een drukke bende. We beginnen weer met het ABC en daarna fruit en vervoersmiddelen en de kinderen weten ze allemaal op te dreunen. Daarna is het tijd voor een spelletje waarin we een soort tikkertje doen. De kinderen vinden het geweldig en het is een hoop geschreeuw en gegil (ook van die Chinese meid) maar wel leuk. Ook dit keer hebben we kleurplaten meegenomen en kunnen de kinderen lekker kleuren en dan is het voor ons alweer bijna tijd om naar huis te gaan.

Onderweg naar huis stoppen we nog even bij een kleine supermarkt waar ik voor mezelf nog wat te eten haal. Die rijst vult niet echt en ik merk dat ik in de avond toch nog wel honger krijg. Dus een appeltje en dan nog wat cake en reepjes om wat te vullen.

Na het eten trek ik er alleen op uit om wat foto's te maken. Wederom is het bloedverziekend heet, de druppels glijden van me af. Niemand wil met me mee, dus ik loop een rondje door het dorp en stop hier en daar om een fotootje te schieten. Eigenlijk is er verder weinig te doen dan wandelen en dat is wel jammer. Ik wil toch nog wel wat andere dingen zien, dus ik hoop in het weekend de bus te kunnen nemen naar de Li-rivier. Eerst maar eens kijken hoe ik daar moet komen, want openbaar vervoer is hier lastig. Er zijn geen vaste haltes en tja, ik lees nog steeds geen chinees dus dat wordt nog een lastige onderneming.

Zometeen eerst een wandeling maken naar Lianhua Town....

Inmiddels is het hier 7 uur en ik heb net gedouched. We hebben 3 kwartier gelopen naar Lianhua Town en nee, niet over mooi aangelegde looppaden, maar gewoon langs de weg. Gek word je van al dat getoeter door de auto's en scooters, maar dat doen ze om te waarschuwen dat ze je voorbij gaan. We hadden Tòdo ook mee, de labrador. Deze hond is van het huis en struint altijd rond in de buurt. Dit keer ging hij op eigen houtje mee wat betekende dat we elke keer op hem moesten letten, want hij ging van links naar rechts de weg over. Voor vrachtwagens langs, door een stoet scooters heen, echt een stom beest. En ja hoor, niet lang daarna had hij een kip in de gaten en ging erachter aan. Die kip rennen als een gek door een boomgaard langs de weg, maar ja, je ontkomt niet zomaar aan een labrador, dus die eindigde in zijn bek. Echt zielig om te zien, want de kip leefde nog. Uiteindelijk kregen de meiden van het huis hem te pakken en liet hij los, maar de kip lag er echt kaal en gekreukeld bij. En wat doe je dan? Die hond een paar keer een klap geven met een stok en de kip laten liggen. Ik heb maar niet gekeken, want ik vond het echt zielig voor dat beest. Maar ik geloof nou niet dat ze hier een dierenambulance hebben die vrolijk langs komt rijden voor een kip. By the way, op de terugweg lag de kip er niet meer, dus of hij is door een andere hond gepakt óf hij is weer herrezen (wat me erg sterk lijkt als je vleugels de andere kant op liggen).

Maar goed, in het stadje was het wel erg leuk, ook al lag de weg helemaal open en moesten we door zand en vuiligheid. De winkels zijn hier zo anders dan in Europa. De meeste winkeliers zitten buiten hun winkel en sommigen verkopen hun fruit, maar ook vlees (ongekoeld) buiten. Lijkt me verstandig om die niet te eten, want dan zit je een week lang op de pot. Verderop zag ik ook nog een kat in een veel te klein hokje zitten en drie puppies in een krat. Dan moet je maar even doorlopen en vooral niet blijven kijken.
Al met al gingen we om half 3 de deur uit en waren om 6 uur net op tijd terug voor het avondeten. Het was een leuke trip, maar wel vermoeiend zeker omdat het zo heet is, dus ik ga nu echt niets meer doen. Vanavond gaan we weer film kijken, net als gisteravond, dus dat is leuk.

En dan morgen...weer naar school toe.


Reacties

Reacties

Trudy

Hai meis is echt andere wereld daar..ff je tijd nemen te wennen..Jammer hoor geen wandelmaatjes..is leuker gezamenlijk de omgeving te verkennen. Lijkt met klasje goed te gaan...

Gisteren Buitenhaghe gedaan en ging goed..a.s week mn eigen lessen weer dr bij..lekker bezig. Een loopmaatje heeft gesolliciteerd bij SP. Ze is zzp en geeft pilatus ect..benieuwd..ze is chronisch ziek..prednison ect..hoop dat ze het aankan..hulp dr bij wel gebruiken.

Lieverd zet de ven goed vannacht..en lekker slapen..en goed eten hoor!!

Liefs van mijxx

Sandra Huntink

Hoi Jacqueline,

Hopelijk wen je snel aan de warmte want lekker slapen is wel fijn. Hoop dat alles goed gaat met je busavontuur. En dat je weer veilig terugkomt?. De les gisteren van Kevin is heel leuk geweest. Iedereen was enthousiast en deed zijn uiterste best. We missen je dus nog niet?. Nee hoor grapje natuurlijk missen we je. Voor je het weet ben je weer terug bij Kevin, je kids en Fem. Groetjes Sandra

Je broertje

Hi zusje,

Het gaat allemaal goedkomen, weet ik zeker. Tuurlijk is t wennen maar dat was te verwachten toch? Ik zal deze week ook eens ontbijten met rijst, pannenkoeken en komkommer, kijken hoe Jilan reageert :-) Veel plezier weer met de kids vandaag zus, dikke kus van ons allemaal!

Annemieke Zaal

Jee Jacq., ik zit nu achter mijn bureau je berichten te lezen. Ik ben één keer een paar weken in China geweest en zal nooit de indrukken vergeten die ik heb opgedaan. De mensen, dat rochelen, ha, ha, ongemanierd maar ook zo grappig. Ik heb echt respect voor je dat je dit doet. Het zal echt niet makkelijk zijn, maar wat een ervaring! Ik hoop wel dat je wat aansluiting krijgt en leuke dingen kunt doen met iemand, maar dat heeft tijd nodig. Alhoewel ik denk dat China wel een veilig land is om alleen dingen te ondernemen, is het wel gezellig als je die zo af en toe met meerdere mensen kunt doen. Ben benieuwd wat je vandaag weer mee gaat maken! Veel plezier! XX

Wendy Jongejan

Hey Sjak,
Wat leuk om op deze manier alles te volgen! Zeker zoals jij het beschrijft, ik zie alles zo voor me.
En die tip van die stokjes ga ik onthouden ;)
Geef jezelf de tijd om te wennen.
Liefs, Wendy

Kevin de thuisblijver ;)

MIddle of nowhere is maar saai in je eentje. Maar alle tijd voor jezelf dan :)
"Komt goed" zeg jezelf altijd. Geef het nog wat tijd om te wennen.
Als de cultuurweek volgende week tegenvalt, dan regelt "Djoser Kevin" dat je volgende week op de trein zit naar Beijing en/of HongKong. Want China wordt een toptrip en geen tobtrip. Love you.
Ga lekker schrijven, neem je tijd voor een boek. En wie weet zit er volgende week ineens een 35 jarige vrijwilliger bij die wel lekker wilt wandelen en kletsen. En zo niet. Djosertje weet raad <3 )xx
Grote poot en lik van Femmie.

Pa en Ma

Goedemorgen lieverd.
Alles gelezen hebbende kunnen je vader en moeder zich voorstellen dat het nu in het begin wat aftasten is en contact te leggen. Normaliter heb je daar geen problemen mee. Fijn dat je er toch alleen op uit bent gegaan. Jou kennende wil je echt goed kennis maken met het land. Gelukkig beheers je ruim 100% de diverse gevechtssporten. En anders bel je Lo maar! Ma heeft het gisteravond geweldig gehad met de nieuwe sportleraar Kevin. Het was wel pittig en we hebben ook nog een beetje bokstraining gehad. Dus al met al een geweldige uur gehad! Nog veel plezier de komende dagen met extra plezier door de ventilator. We volgen je op de voet!
Liefs en een dikke knuffel, Pa en Ma.

Astrid

Hoi Jacq...
Handige zet met die airco...hahahahaha….zeker wel hard gelachen in je eentje??

En eten met stokjes wordt dus de nieuwe trant? Nou , ik weet niet hoor...als ik jou was zou ik maar ergens een "bestekje" scoren.

Gisteravond super les gehad van man-lief...hij gaat voor verdubbeling van de deelnemers. Wij zeiden al dat we allemaal iemand meenemen, heb je er opeens 28 als je terugkomt...wohhhhh
Geintje, was echt super leuk , echt niet te zwaar, maar dat gaat nog komen. Het uur was in ieder geval snel om...goed teken toch ??

Kijk uit naar je volgende bericht. Enne ….voorzichtig aan hoor als je er alleen op uit gaat...
Latersssssssssss….XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active