Jacqueline-in China.reismee.nl

De eerste dag

Het is hier warm en dan bedoel ik ook echt warm. De vochtigheid is hoog en het is zo'n 34 graden. In de nacht koelt het af naar zo'n 28 graden, maar ook dan blijft het klam. De eerste nacht is dan ook echt even wennen. Maar in het klamboetentje op mijn bed ligt het wel oké. 

Bedankt iedereen trouwens voor de leuke reacties! Zeker zo'n eerste dag is het wel fijn om wat contact met familie en vrienden te hebben. Ik krijg trouwens mijn locatie niet veranderd, dus volgens dit blog zit ik nog in Nederland, maar jullie weten wel beter!

Eerst even heerlijk onder de douche en dan om 8.20 uur staat iedereen klaar om te vertrekken naar het huis waar al het eten wordt gebracht. Het ontbijt bestaat uit rijst, een pannenkoek, sweet rice in een bladeren pakket en een pap. Niet iets wat ik thuis zou klaarmaken, maar ach, het smaakt prima. De meesten vinden de sweet rice heerlijk, maar het is mij iets te zoet en de pap laat ik nog maar even staan. 


Na het eten rijden we met twee busjes naar de school. Het programma is iets anders dan gezegd. Ik zou eerst wat van de taal en de cultuur leren, maar dat komt volgende week als er wat meer nieuwe vrijwilligers zijn. Ach, ik stel me flexibel op en zie wel wat er gebeurt.  

De andere vrijwilligers hebben me al gewaarschuwd dat de kinderen enorm druk zijn en niet luisteren. Ik bereid me dus op het ergste voor wanneer we de school binnen lopen. Met z'n viertjes krijgen we een klaslokaal toegewezen. Gelukkig zit er in mijn groepje een Chinees meisje uit de USA die goed chinees spreekt, dus zij leidt de boel een beetje. Ik vind het allemaal best. Ik kijk wel even hoe het loopt.
De Duitse jongen en het Chinese meisje doen het engelse alfabet met de kinderen. Het eerste kwartier letten ze nog op, maar daarna is de aandacht al ver te zoeken. We gaan een spelletje doen. De tafels gaan aan de kant en ze spelen een soort Annemarie-koekoek en dat vinden ze erg leuk. Daarna delen we kleurplaten uit en gaan de kids kleuren. Het zijn er ongeveer een stuk of 30. Best veel, maar ze zijn echt schattig! De chinese meid schreeuwt dr longen uit dr lijf om die kids stil te krijgen. Volgens mij werkt dat alleen maar averechts en je krijgt er hoofdpijn van. Ik ben dan ook blij als het 11 uur is en we weer vertrekken.

Vergeet ik toch bijna te melden dat de kinderen, wanneer ze last hebben van overtollig slijm, dit gewoon in de prullebak mogen spugen. Dus zo af en toe loopt er een kleintje uit de les om nog even te spugen in de prullenbak. Ach, het is even wennen....

Iedereen moet even bijkomen in de auto. Het is dan ook stil, heerlijk! We rijden terug naar het het huis waar we eerst dumplings gaan maken. Best leuk om dit even te doen. Ik moet zeggen dat die van mij aardig zijn gelukt.  En na een kwartiertje eten we onze eigen dumplings en wat zeewiersoep. Wat later op de dag blijkt trouwens dat dit niet voldoende is...

Om 14.00 uur gaan we met een aantal het dorpje verkennen. Het is een echt chinees dorpje met veel kleine straatjes. Je kunt hier heerlijk lopen en foto's maken zie ik al, dus dat ga ik zeker een keertje doen. 

Na 3 kwartiertjes zijn we terug. Het regende onderweg dus het was niet veel soeps voor foto's. Ik heb nog wel een grote fles water gehaald, een klein flesje water en een soort icetea. Kost 8 yuan, oftewel € 1,03. Goed te doen dus. Gisteren trouwens gegeten voor 13 yuan oftewel € 1,67. Het kost hier niets dus. 

Nu even lezen buiten, want de jongeren hangen weer binnen en daar heb ik echt geen zin in. 

Inmiddels heb ik behoorlijk honger en gelukkig gaan we wat eerder eten omdat er een aantal naar huis gaan. Weer lekker rijst met tomaten en roerei en nog wat bonen. Nee, dik ga ik hier niet worden denk ik ;-)

Na het eten lopen we even een andere ronde door het dorp en straks gaan we film kijken met het kleine groepje dat over is. Ik denk dat ik daarna heerlijk zal slapen ook al is het nog steeds bloedverziekend heet. 

Tot morgen allemaal!



Reacties

Reacties

Pa en Ma

Goedemorgen Jacq (of welke tijd het dan ook mag zijn bij jou!)
Je houdt ons geweldig goed en gedetailleerd op de hoogte. Uit het relaas merken we al dat je het goed naar de zin zult hebben in de komende tijd! Natuurlijk is het een geheel andere wereld. Dat had jij als groepsoudste natuurlijk direkt in de peiling. Zoals je van Robbert en Kevin en Anth gehoord zult hebbben, waren we gistermiddag bij Robbert ivm zijn verjaardag vandaag. Erg gezellig en veel gelachen. Fem had het helemaal naar de zin, ze bleef maar donderjagen met Floor. En nu weer beginnen aan de nieuwe week. Veel succes en plezier!! Knuffel van je Pa en Ma, doei, doei! (Hier ook alles prima).

Monica

Wat schrijf je toch onwijs leuk sjak, zo leuk om je zo te volgen, ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active