Jacqueline-in China.reismee.nl

Op naar "huis"

Onze laatste dag in Guangzhou en ik moet zeggen dat ik blij ben dat we vandaag teruggaan. We checken om half 11 uit en gaan op zoek naar een ontbijt. In de supermarkt haal ik wat sandwiches bij het bakkertje. Het is alweer warm, zelfs in de supermarkt. Hannah wil nog een sapje halen, maar de supermarkt is zo druk dat ik hier geen zin in heb en ik kijk of er buiten nog een sapje te halen valt. En gelukkig, net buiten de supermarkt haal ik een lekkere jus en ga ik op de trap op Hannah zitten wachten. Ondertussen nuttig ik mijn ontbijt en kijk eens rustig om mij heen. Dit ga ik zeker missen: al die Chinese mensen die door elkaar heen lopen en waarvan sommigen het echt niet kan schelen wat ze aan hebben. Geweldig! Het lijkt wel een mierenhoop, maar toch erg gestructureerd. Ik vind het aardige mensen. Helaas is er bijna geen enkele Chinees die Engels spreekt, maar zodra er eentje is, is die altijd bereid om je te helpen. Ze praten enorm hard, het lijkt alsof ze altijd ruzie hebben. Ze houden van slapen en van eten en het lijkt alsof ze dit het grootste gedeelte van de tijd ook doen. Iedereen hier heeft een mobiele telefoon en kijkt er de hele dag op. In de metro bellen ze, kijken ze film of luisteren ze muziek zonder koptelefoon op en niemand die zich hieraan hindert. Het is en blijft een bijzonder land met bijzondere mensen.

Na het ontbijt gaan we met de metro naar de Sun Yat Sen University. Helaas voor Hannah is de boel goed beveiligd en kunnen we niet naar binnen. We gaan weer de metro in en gaan nu onder het water door naar de andere kant van de Canton Tower. Dit is een nieuwe wijk en dat kun je goed zien. De torenflats schieten bijna de wolken in zo hoog. Overal kantoorpanden en mooie parken. We lopen een stuk het park door, maar het is zo warm, dat we snel weer onder de grond gaan. We lijken wel mollen. Het is heerlijk onder de grond, buiten de metro zijn er een heleboel gangen waarin veel eettentjes zitten. Inmiddels hebben we alweer honger en bestellen we wat meat wonton en wat te drinken. Even bijkomen.

Na de grondige wasbeurt van mijn haar gisteren ziet het eruit alsof er een bom in is ontploft. De kapper heeft volgens mij alle natuurlijke vetstoffen eruit gewassen dus nu is het één droge bende. Een WC-borstel zou er jaloers op zijn denk ik! Ik koop dus maar een soort hairrepair (althans, dat hoop ik) en die smeer ik er vanavond in. Eens kijken of het dan morgen wat beter is.

Aangezien de shopping mall momenteel de beste plek is om te vertoeven duiken we de aangrenzende mall in. Het is een hele luxe mall met allerlei bekende en dure merken. Niets voor mij dus, maar er zijn ook een aantal kunstobjecten die de moeite waard zijn. Het ziet er allemaal prachtig uit. Uiteindelijk na alle etages te hebben gehad gaan we weer op zoek naar de metro want we moeten zo langzamerhand naar het station om de sneltrein naar Gongcheng te nemen. Het station van Guangzhou is enorm groot. Het lijkt Schiphol wel. We moeten ons best doen om het juiste ticketkantoor te vinden en ook de juiste ingang van de sneltreinen. We lopen ons gek. Overal staan borden en signalen, maar uiteindelijk lukt het ook deze keer weer en zitten we in de trein. Over 2 uur zijn we weer bijna thuis. Dan nog even een ritje van zo’n 20 minuten met de taxi en dan weer mijn klamboetentje in. En weer even heerlijk alleen zijn, daar kan ik zo van genieten!

En dan nog maar 5 nachtjes en dan ben ik weer thuis. Dat zal wel weer wennen zijn, maar ook weer heerlijk. Alles schoon, wc-papier mag weer gewoon de wc-pot in, een wc waar je op kunt zitten in plaats van staan en je kunt weer water drinken uit de kraan. En natuurlijk de matrassen die lekker zacht zijn.

En die boterham met pindakaas of mijn havermout? Nee, eigenlijk mis ik die niet. Rijst in de ochtend is ook niet alles, maar dat begint eigenlijk te wennen. Maar ik geloof niet dat ze dat thuis zullen zien zitten.

Wat ik zal missen? Het gestructureerde van de metro en van de treinen. Alles loopt hier precies op tijd, zelfs op de minuut. En dat is wel heel prettig. Daarnaast kun je overal lekker eten en drinken en kun je bijna overal je telefoon opladen. Zelfs in de trein. Dat je in een restaurant kan zitten en dan gewoon het drankje van een andere zaak daar kan opdrinken zonder dat iemand er wat van zegt. En het eten met stokjes zal ik ook missen. Ik heb het al eerder gezegd, je propt je gewoon niet zo vol als dat je met een lepel of vork zou doen en je voelt je daar veel beter bij. En ik ga de verschillende soorten Milk-Tea missen en de Soyadrank die ze hier hebben. Die zijn echt zalig!

Dus nog een paar daagjes hiervan genieten en dan… op naar huis!

Reacties

Reacties

Han

JAC,
Een geweldige ervaring rijker.
Al die kleine mensjes zul je wel missen en rijst zul je de erste dagen niet eten of wel juist, ha ha ha.Gaat het al heel goed met stokjes slurpen? Je hebt het schitterend beschreven, Wij storten ons in de massa morgen op de50+ beurs.Hopelijk gaat de trein wel op tijd. Nog een paar dagen Chinees kletsen en dan weer naar de boy’s. Veel plezier nog

Pa en Ma

Nu is het einde van de geweldige reis toch in zicht en verlang je toch om weer thuis te komen en wel in je eigen omgeving en woning. Wat dacht je van het weerzien met Kef en de beide jongens? En....vergeet Fem niet!!
Jij kunt gedlukkig terug kijken op een geweldige reis, zij het met enkele ups en downs!! Lieverd geniet nog heel lang na. Wel thuis en tot ziens!!
Knuffel pa en ma.

Astrid

Wauw, wat is dit toch snel gegaan. 4 weken zijn eigenlijk zo voorbij.
Wij hebben inmiddels een conditie als een paard. Aangepakt zijn we...whahahahaha en iedereen blijft gewoon komen.....Geniet nog maar ff van de laatste dagen. En wie weet is er thuis wel het een en ander verbouwd zodat het een beetje hetzelfde blijft en voelt als daar....hihihihi

Trudy

Op naar de laatste dagen china waar je op je eigen manier een bijzondere ervaring hebt beleefd! Rijk en voor altijd bagage!! Maar terug naar je mannen en een zacht schoon bed met je eigen lieverd ook alles waard!! En de jongens..hun avontuurlijke moeder..voor nu nog genieten daar!! Xx

Gerda

Nou nog even je beste beentje voor en dan lekker naar huis, ook vast weer heel fijn . En dan verhalen he, vast nog heel lang nagenieten. 4 weken wat gaat de tijd snel, hoop dat je een goede reis terug hebt. Maar nu nog genieten en afscheid nemen van je vriendinnen..was fijn dat zij waren toch? Groeten ook van oom Ben.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active