Jacqueline-in China.reismee.nl

De dag na de orkaan

Hoera, het is droog en de wind is wat minder. En helaas, de trein rijdt vandaag nog niet. Via de meiden van de staf proberen we voor dinsdag nog twee treinkaartjes te bemachtigen, want we willen allebei graag naar huis. Uiteindelijk kunnen we dinsdagavond vertrekken naar ons dorp. Halleluja! Gisteren was een lange dag zo in de hotelkamer, maar ik heb me toch nog aardig vermaakt met mijn laptop en mijn Chinese huiswerk.

Ik zie al wel dat er vluchten vertrekken vanaf Hong Kong en dat is fijn, want ik vertrek a.s. zondag naar Nederland en dan heb ik al een overstaptijd van 6 uur. Ik moet zeggen dat die Chinezen wel alles goed geregeld hebben. De bomen die zijn omgevallen worden al gelijk verwijderd en alle rotzooi wordt opgeruimd. Zelfs tijdens de orkaan zijn ze al bezig om orde in de chaos te scheppen in Hong Kong. Echt petje af. In Nederland zou alles een week stilliggen, hier beginnen ze gelijk al. En dat terwijl in Hong Kong alle straten onder water staan en mensen met bootjes uit hun huis moeten worden gehaald.

Wij konden dus weer naar buiten gelukkig. En ja hoor, eenmaal buiten gutst het zweet weer van ons af.

Voor ons was het jammer, want alle parken waren gesloten voor onderhoud door schade van de orkaan. Er was vandaag één park dat wel geopend was, maar ook daar waren er een heleboel bomen en palmen om. Al wandelend liepen we tegen een grote tempel aan. Het was een enorm gebouw met heel veel kamers en beelden waar mensen aan het bidden waren. Prachtig om te zien. Dus daar kon ik mooi wat foto’s maken.

Maar niet alleen van de mooie dingen maak ik schiet ik plaatjes. We kwamen langs een hele smalle, donkere en sombere steeg tussen twee hoge flatgebouwen in. Hier waren wat kleine winkeltjes, zaten wat mensen op een krukje Mahjong te spelen en werd er gekookt. Overal boven ons hing was aan hangertjes aan het balkon. De balkons hier zijn allemaal met tralies afgezet. Het is een triest gezicht en lijkt eerder een gevangenis dan een woonhuis. De steeg is vies, maar toch is dit ook China.

We pakken de metro naar het centrum dicht bij ons huis. Het lopen in deze broeierige hitte kost veel energie en we zijn behoorlijk afgepeigerd. Het zweet loopt hier van je kruin zo je onderbroek in en aangezien we maar twee dagen in Guangzhou hadden bedacht, maar het er morgen al vier zijn, moet ik echt even een nader T-shirt kopen, want de rest is inmiddels te goor om aan te pakken. Ik scoor nog een leuk bloesje voor € 9,90 en ga daarna ook gelijk maar even naar de kapper, want de grijze haren schieten inmiddels mijn kruin uit. Samen met Hannah ga ik een klein kapperszaakje in en maak met handen en voeten duidelijk wat de bedoeling is. De kapper wil me een donkerblonde kleur aanmeten, maar dat zie ik niet zo zitten, dus ik wijs duidelijk de kleur aan die ik wil. Daarnaast wil ik alleen maar een gedeelte van mijn haar laten verven. Daar snapt de kapper helemaal niets van, maar uiteindelijk begrijpt hij wat ik wil. Heel netjes doet hij de verf erin en dan moet ik 40 minuten wachten. Echt 40 minuten? In Nederland hoeft het altijd maar 30 minuten….. nou ja, ik hoop dat straks mijn haar er nog op zit.
Na 40 minuten (en ja, alles zit er nog op) mag ik op een ligbed plaatsnemen en gaat mijn hoofd op een steun. M’n haar wordt gewassen en daarna wel drie keer aan alle kanten gemasseerd. En ja, alleen maar mijn haar, geen happy end hahaha! Om mijn hoofd te draaien pakt hij mijn haar en geeft er een draai aan en mijn hoofd draait vanzelf naar de zijkant. Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij een kapper. Maar ik moet zeggen dat het wel lekker was. Na een kwartier heb ik alleen het idee dat ik geen hoofdhuid meer over heb, maar dan is het ook wel klaar. De kleur zit er prima in en de kapper wil zich nog even uitleven met de föhn. Na een minuut zie ik al dat mijn haar gaat pluizen, dus ik zeg hem dat het zo oké is. Hij kijkt mij verbaast aan. Hij had waarschijnlijk het kapsel van eeuw in gedachten met die föhn en nou moest hij stoppen. Maar ik stap op en ga betalen. Verwonderd blijft hij me aankijken. Ik betaal hem en bedank hem vriendelijk. Ik denk dat hij het er vanavond met zijn vrienden over zal hebben. Een buitenlandse, die maar de helft van haar haar wil hebben geverfd en die ongeföhnd de deur uitgaat en dan ook nog het volle pond betaald!

Inmiddels is het alweer etenstijd en Hannah en ik lopen naar het winkelcentrum en gaan een restaurant in. We eten even wat lekkers en gaan dan naar de hotelkamer om bij te komen van deze dag. Morgen eindelijk naar onze stek, ook wel weer erg fijn. En dan gaat het aftellen toch echt beginnen.

Iedereen nog bedankt voor alle bezorgde reacties, Whatsapp berichten en WeChatberichten die ik van jullie heb gekregen. Erg lief allemaal. Ik hoop dat jullie mij de laatste dagen van mijn avontuur nog willen blijven volgend. Ik vind het in ieder geval erg leuk om jullie berichtjes te lezen. Dus blijf dit nog eventjes doen… Dikke x van mij

Reacties

Reacties

Kef

Een storm meemaken van dat kaliber is niet niets. fijn dat het goed is afgelopen, en dat die mensen daar zo snel aan de slag gaan om voor jou alles op te ruimen, red carpet treatment lijkt me :)
geniet van je laatste dagen. We missen je en kijken uit naar je komst en je mooie verhalen en foto's. kus van ons allen, en een dikke poot van Fem.

Sandra

Wat een verhaal bij de kapper. Die denkt natuurlijk wat een rare snuiter die buitenlander. Gelukkig heb je de orkaan goed doorstaan en ik hoop dat morgen de treinen rijden zodat je weer terug kan om nog wat chinese lessen te volgen voordat je naar huis gaat.

Ria

Hallo Jacqueline,

Jij kunt in ieder geval niet zeggen dat je bijna niets hebt meegemaakt in China.
Je hebt het hele pallet opengetrokken.
Fijn dat jullie morgen weer naar jullie stekkie gaan.
Nog even volhouden.
Dan kun je beginnen met aftellen. Achteraf lijkt het altijd toch kort.
Als je thuis komt zullen Kevin en de boys je wel dood knuffelen.
Bereid je maar alvast. Ha,ha.
Dikke kus alvast van mij.
Ria

Pa en Ma

Tsjongejonge om dit allemaal mee te moeten maken. Gelukkig is het voor jullie goed afgelopen. En nu naar je eigen woonruimte en de blik op het eind van de week. Want dan ga je weer lekker naar huis met al je herinneringen en verhalen. Geniet nog van de komende dagen. Jammer dat wij niet thuis zijn, maar zondag over een week zien we elkaar weer. Voor ons lekker er even tussenuit naar Kos. Lieverd, nog veel plezier en we lezen het wel weer!! Dikke kus!!

Gerda

Hallo gelulkkig geen nare dingen gebeurd met jullie maar snap dat je graag naar je eigen stek wilt. Hopelijk is daar ook alles oke!!tjonge wat een storm ook in usa.!! Ja nog een paar dagen en.hopelijk vlieg je dan weer naar ( 6 uur oponthoud?) Den Haag.
Effe wennen.!!denk ik,
Hier deze week ook prachtig nazomertje! Ik kom ook net van de kapper...beetje bijkleuren...grappig die kapper bij jullie haha. " Boer zoekt Vrouw " is zondag weer begonnen. Voor Harriet is het al weer 2jr geleden. Af en toe word ze nog herkend.gelukkig heeft ze een boer uit Steenderen en niet uit Texas pfpf...gaat prima, wonen nog niet samen kennen.elkaar nu bijna een.jaar. gaat heel goed oook met de kids.
Mooie dagen nog en dan toch ook wel weer lekker in je eigen mandje. Wat zal Fem blij zijn!!

Trudy

Blij dat de orkaan voorbij is en ongedeerd. Wel spontaan een lang weekend zo..je durft durft wel hoor om je mooie krullen een chinees verfbad te geven..die kapper heeft nu een verhaal idd. Nu weer veilig naar je hok en laatste week in. Veel plezier en geniet ervanx xx

Ellen

Gelukkig ongedeerd, wat moet dat spannend en eng zijn geweest, geniet nog van je laatste dagen in China en dan weer lekker terug naar ons kleine maar toch ook fijne kikkerlandje, je mannen en Fem. Tot snel! Dikke ?

Astrid

Hahahaha....die kapper....serieus had die man ff z'n gang laten gaan...had wel een foto willen zien van Jacqmetgefohned haar.....
Net op tijd is de wind gaan liggen, en gelukkig voor jou is vast straks weer "normaal" op gang en kun je weer terug naar ons.
Ik blijf je volgen hoor...sowieso...laterssssssss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active