Jacqueline-in China.reismee.nl

De pelgrimstocht naar Guangzhou

Ik dacht het al. Nadat we gistermiddag dumplings hebben gemaakt en gegeten, stonden ze nu ook weer bij het ontbijt. Daarbij nog wat aardappel en wat rijstsoep. Voor mij toch echt niet voldoende, dus eenmaal in het huis heb ik er nog een banaan en een mini-broodje in gestopt.

Na de les gaan Hannah-Lynn en ik onze tassen pakken. De chauffeur staat namelijk om 2 uur al klaar om ons naar Gongcheng te brengen. Van hieruit de sneltrein naar Guanghzou en dan nog een metro. Ik heb er in ieder geval weer enorm veel zin in.

De lunch bestond uit witte rijst, wat broccoli met peen en ui met wat roerei. Oftewel: ik kijk uit naar vanavond, want dan gaan we ergens lekker eten. Voor nu stop ik maar weer een mini-broodje en een stukje cake in mijn mond en dan moet ik het redden tot eind van de middag wanneer we op de plaats van bestemming aankomen.

Om twee uur vertrekken we dan ook daadwerkelijk. In Gangzhou hebben we een B&B geboekt voor maar € 30 pp voor 2 nachten. De foto’s zagen er goed uit, dus we wagen het erop.

De reis gaat voorspoedig en we zijn om 18.30 uur in Gangzhou. En dan komt het, hoe gaan we het adres van de B&B vinden die we geboekt hebben. Gelukkig stuurt de eigenaar ons een WeChat bericht (de vervanger van Whatsapp hier in China) met de reisbeschrijving. Vanuit het treinstation moeten we naar de metro.
Eenmaal in de metro moeten we kaartjes zien te kopen bij een automaat die ook Engels is, want anders komen we er echt niet uit. Uiteindelijk vinden we die. Na 6 pogingen (de transactie mag maar 55 seconden duren) zijn we dan eindelijk zover om de benodigde metrokaartjes te bemachtigen, maar helaas, het apparaat wil alleen maar 5 of 10 yuan biljetten en laten we die nou net niet hebben.

We vragen aan een dame in een klein loketje of ze geld kan wisselen. Ze wijst een bepaalde kant op, maar hoever we ook lopen, we zien niets waar we geld kunnen wisselen. Dan maar een flesje water kopen, zodat we kunnen wisselen. Wederom naar het ticketapparaat en dan hebben we eindelijk de metrokaartjes. Nou ja, kaartjes. We krijgen allebei een muntje waarmee we door de poortjes kunnen.

Het metrostation ziet er geweldig uit. Het is er schoon en de bewegwijzering is zowel in het Chinees als in het Engels. Dus top. We moeten eerst met lijn 2 en dan met lijn 8. Ook in de metro zelf is het schoon en ook hier is alles heel duidelijk. We kunnen precies zien waar we moeten uitstappen en hoe we dan moeten overstappen.

Inmiddels krijg ik een berichtje van de eigenaar van de B&B dat we zullen worden opgewacht door een vriend die ons dan naar de B&B brengt. Super, dat belooft veel goeds deze service.

Zodra we bij ons eindpunt zijn bel ik de eigenaar en na 5 minuten komt er een vriendelijke dame die ons de weg wijst. We lopen in twee minuutjes naar een flat toe en zij doet daar de beneden deur open. Nou ja deur, het is een stalen deur met een groot hangslot erop. Het lijkt ergens een grote garagedeur of zo en het ziet er luguber uit. We moeten het nummer van het hangslot maar onthouden zegt ze in gebrekkig Engels. Dan nog een stalen deur en dan komen we een hele kleine huiskamer binnen. De huiskamer op de foto zag er toch echt anders uit! We lopen even rond en zien een vieze keuken met een gore koelkast en in de gang is een kleine wc. Maar waar is de douche dan en waar is onze slaapkamer? De douche zit achter de wc-deur, dus als je doucht kun je gelijk met je voeten in de wc pot staan (of daar je haar in wassen). Er vliegen behoorlijk veel muggen rond, dus daar word ik niet blij van. En dan nog onze slaapkamer. In de gang is een stalen deur met een hangslot en daarachter bevindt zich onze slaapkamer. Oké, deze is ook niet echt fris en de bedden zijn hard. Maar goed, hier had ik nog mee kunnen leven.

Totdat de dame zegt dat we de deur niet dicht moeten doen, want de andere huurders zijn later en die moeten er nog in. Andere huurders? Ja, die moeten door onze huiskamer heen en hebben ook hun eigen slaapkamer. Die ligt achter de andere stalen deur. Oftewel we moeten alles delen, ja ook de wc met douche.
Ik ben er klaar mee. Het is er vies en we kunnen onze slaapkamerdeur niet eens dicht doen, dus daar ben ik niet gerust op. Zeker niet wanneer er vreemden langs lopen.

Inmiddels is het half 9 en we hebben honger. We besluiten om eerst even wat te gaan eten en dan te kijken of er een hotel in de buurt is. We vinden een klein tentje waar we wat noodlesoep eten. Gelukkig is er een bezoeker die Engels spreekt, want de menukaart is in het Chinees en we hebben geen idee wat we moeten bestellen.

Ondertussen kijk ik op Google maps of er een hotel in de buurt is waar we terecht kunnen. Ik snak naar een goede douche en een heerlijk bed. Ik vind het Vertical City Hotel die nog kamers vrij heeft en dat maar 8 minuten lopen is vanaf het noodle tentje. We gaan het er op wagen en wandelen er naar toe. Het is een sjiek en heel groot hotel, dus dat moet goed zijn. Gelukkig hebben ze nog een tweepersoons kamer, dus die boek ik gelijk. Het kost € 70 per nacht, maar dat kan me nu echt even niets schelen. Ik boek voor 1 nacht. Morgen kijken we wel weer verder. Het is tenslotte al half 10 en wij zijn geslacht. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar dat gore appartement.

We checken in en krijgen de sleutel van de kamer. Een kamer op de 48steverdieping! De kamer is mooi, groot, schoon en heeft twee heerlijke bedden. Dit is top!

Dus nu, na dit lange avontuur, gaan we heerlijk slapen in onze schone bedden. Morgen gaan we de stad verkennen. Voor nu welterusten allemaal en tot morgen! xx

Reacties

Reacties

Trudy

Meid wat een verhaal..brr ijzeren deuren..krijg er nare visioenen van. Wegwezen..gelukkig samen goed hotel gevonden..morgen verder zien..gelukkig gezellig met elkaar en wordt verder leuk weekend!! Geniet en heb plezier!!xxx

Gerda

Holi
Brrrrrr verstandig dat je niet in dat enge "huis" bent gebleven!!geniet van de stad er is vast veel te zien en ga lekker eten! Fijn weekend . Gr uit Zwolle

Pa en Ma

Hallo Jacq. Ook deze dag geeft toch wel aan dat het ook wel eens "tegen kan zitten".
Maar jij en je vriendin slaan zich er geweldig doorheen en zoeken altijd een betere oplossing. Maar op het moment dat het op je pad komt denk je misschien wel: "wat kunnen we hier nu weer tegen doen en oplossen"Het lukte jullie deze keer ook weer goed" Geweldig om zo de (kleine) tegenslagen tegen te gaan! Heel knap hoor. Ma en ik hebben hier echt respect voor. Nog veel succes de komende laatste week!!! Dikke knuffel van ons!!

Sandra

Wat een spookhuis met al die stalen deuren. En dat je andere door jouw appartement moet laten gaan echt niet te geloven. Ik zou geen oog dicht doen. Gelukkig zit je nu in een goed hotel met een lekker bed en geen muggen. Geniet van je weekend uitje en de laatste dagen in China.

Groetjes san

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active