Jacqueline-in China.reismee.nl

Een druk dagje in Gongcheng

Vandaag alweer woensdag. Ineens vliegt de tijd. Gisteravond film gekeken totdat er ineens een vleermuis rondvloog en ons bestookte. Het beest scheerde als een gek over ons heen, dus er was enige paniek. Maar uiteindelijk was hij verdwenen en keerde de rust weer terug. Het ontbijt deze ochtend was best oké. De sojasoep was lekker (zeker als je er wat havermout doorheen doet) en de mie met ei was ook goed te eten. Ik ga het nog missen straks ;-)

Na het eten weer Chinese les, dit keer grammatica en nu ook weer met zweetdruppels op mijn voorhoofd. Na de lunch kon ik nog even wat huiswerk maken, terwijl de Chinese dames weer hun dagelijkse dutje deden. Om drie uur gingen we naar Gongcheng. Qiqing en Hannah-Lynn gingen de tempel bezoeken, maar aangezien ik die al had gezien ging ik met Amber een rondje door de stad lopen. Gongcheng is een iets grotere stad, die ook echt schoner is. De straten en stoepen zijn nog goed intact en het wegdek is ook prima. De winkels zien er wat schoner uit en er ligt minder rotzooi op straat. Al met al een prima stadje om een paar uurtjes te vertoeven (let vooral op mijn woorden: wat schoner en minder rotzooi).

 Nadat Qiqing en Hannah-Lynn terug zijn uit de tempel gaan we eerst wat rijstnoedels eten. Ik heb al eerder bij dit tentje gegeten (je weet wel, met die hete noedelsoep) dus ik deel wel een kommetje. We nemen er nog een milk tea bij en dan ben ik alweer bijna vol.

Vanavond gaan we naar een BBQ-restaurant, dus ik moet niet te veel eten. En wat ik me erbij moet voorstellen? Ik heb geen idee, ik laat het maar over me heen komen. Maar ik lust wel een stukje vlees, want dat krijgen we hier niet zoveel. 

Voordat we gaan eten gaan we naar een kleine shopping mall. Dit is een soort V&D, waar ze echt van alles verkopen. Van schoenen tot fruit, werkelijk alles. Ik koop een leuk blousje voor mezelf en ook nog wat cadeautjes voor het thuisfront. En natuurlijk niet te vergeten een Chinees kinderboekje en een speciaal schrijfschrift voor Chinese tekens. Ik ben van plan om thuis het Chinees verder te leren. Ik hoop dat dit gaat lukken.

Nadat we eindelijk klaar zijn met het shoppen nemen we een taxi naar het BBQ-restaurant. En niet zomaar een taxi, het is een rode driewieler die wel erg schuin de bochten doorgaat en waarbij ik elk moment het idee hebben dat we omslaan. Maar gelukkig komen we heel aan bij het BBQ-restaurant.

Wanneer ik zeg restaurant, dan denk je aan een luxe iets. Maar het is gewoon een keuken waar je kunt kiezen uit verschillende spiesen vlees of inktvis. We pikken een paar rauwe spiesen eruit waarvan we denken dat het lekker is en geven het aan de kok. Die gaat het voor ons op de BBQ gooien. 

Qiqing zorgt voor een private room. Ook dit klinkt enorm luxe, maar het is een kamertje van drie bij drie met houten muren, een houten ronde tafel en een paar lage krukjes eromheen. Maar het is geweldig om daar met z'n viertjes te zitten. Na een minuut of tien worden de spiesen gebracht en ze zijn geweldig lekker. Heerlijk! Wanneer de spiesen op zijn wordt er door de serveerster een grote ijzeren bak op tafel gezet die loeiheet is en waarin een bak met een grote gebakken vis ligt te pruttelen, omringd met diverse groenten. Het ziet er mooi uit. Qiqing vertelt dat het een riviervis is en dat je moet uitkijken want er zitten nogal wat graten in. En ze heeft gelijk. Ik ben meer aan het uitspugen dan dat ik naar binnen krijg, maar wat ik eet is wel lekker. Wanneer de vis zo goed als op is, doen we een kom met rauwe noedels in de soort soep die nog over is gebleven van de vis. De noedels moeten nog even garen voordat we ze kunnen eten. Ik heb het inmiddels wel een beetje gehad met de noedels, dus ik proef eventjes en hou het verder voor gezien. De rest eet nog even wat door, maar dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. We worden door de chauffeur opgehaald en om half 10 zijn we dan eindelijk thuis.

Een lange en vermoeide dag, maar wederom erg leuk. Ik maak nog even mijn verhaal af en dan duik ik mijn klamboetentje weer in. Morgen alweer donderdag….

 

Reacties

Reacties

Gerda

Ik verbaas me nog steeds Jacq dat je zo'n " flinke" eter bent maar ja je moet wat....en het blijkt toch ook dat je een sterke maag hebt!!! Ja de tijd schiet op als het leuk is gaat de dag snel voorbij!! Maar wat een andere wereld he!!! Die vleermuis bijna net zo erg als een kakkerlak brrr! Morgen mooie dag! Heb net 2 dozen paarse violen gekocht lees ik dat ze niet winterhard zijn nou ja het vriest hier nog niet al is het wel 16 gr. Fris. Liefs en houd je taai

Sandra

Time fly’s when you having fun. Het gaat zeker snel voorbij voor je het weet sta je op de maandag weer les te geven. Geniet nog even van de chinezen en het eten. Hier is het best herfstachtig. Beetje somber, windje en af en toe een buitje. Tot schrijfs??.

Kef

Ziet er lekker uit die spiesen (of is het spiezen). Nou ja, als het maar geen hond was ? (oren dicht Femmie). Dikke kus ?van ons allen.

Gerda

Nee dat mag ik niet hopen (hond).
En soep ook met stokjes leuke fotos!!!

Trudy

Je eerste gehaktballetje met spruitjes zal je onwijs smaken denk ik..en restje nasi als ontbijt haha..leuk om je op de foto te zien..je lacht er gelukkig breed bij!! Je marktdagje ook leuk met de jongedames..toch leuke dingen te doen met elkaar!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active